Üsna põnevast aasta alguse „plaadisaagist“ jäid kõrva kaks äärmiselt erineva muusikalise lähenemise ja helikeelega plaati.

Bad_PlusMinneapolise avangard-trio The Bad Plus on ikka oma plaatidel töödelnud pop/rock palasid (ABBA, Nirvana, Bowie jne.), need on olnud klassikalise klaveritrio „firmamärgiks“, kriitikute ülistusobjektiks ja ka etteheiteks. Ehkki ansambel on varemgi interpreteerinud omas võtmes klassikalisi heliloojaid (Ives, Ligeti), on nende kümnes plaat, Stravinski „Püha kevade“ töötlus üllatav. Pianist Ethan Iverson, bassimängija Reid Anderson ja Dave King trummidel on äärmiselt „tekstitruud“ – plaadil on sajandivanuse balleti tervikmuusika, aluseks Stravinski partituur. Teemad, tempod ja intonatsioonid on püütud nii originaalilähedaselt edasi anda kui võimalik. Plaadistusele eelnes pikk ettevalmistusperiood, mille käigus esitati teost kahekümnel kontserdil. Kriitikud on plaati vastu võtnud väga erinevalt – hinnangud kõlavad „mitte-midagi-ütlevast“  kuni „kõigi aegade plaadistuseni“. Huvitav ja intrigeeriv plaadistus.

UleryChicago helilooja-bassimängija Matt Ulery kuues plaat „In the ivory“ on kaleidoskoopiline segu kammermuusikast, jazzimprovisatsioonist ja romantilisest meloodiast. Duubelplaadil on neliteist kompositsiooni, neist viis Matt Ulery enda poeetilistele tekstidele kirjutatud laulu. Plaadil musitseerivad kolmekorne GRAMMY-laureaat, avangardmuusikat esitav kvartett „Eighth Blackbird“, puhkpillid, marimba/vibrafon, lauljad ja klassikaline jazz-klaveritrio. Klassifitseerida „In the ivory“ muusikat on äärmiselt tänamatu ülesanne. „Kammerjazz“ on siiski kõige rohkem kasutusel. Kaheksakümmend minutit muusikat sisaldavad mõjutusi minimalismist, romantikutest, avangardmuusikast, kuuleme poplaulu intonatsioone ja ennastunustavat  improvisatsiooni – ja seda isegi ühe heliteose jooksul. Eelpoolmainitud kvarteti kõrval tuleks kindlasti ära märkida poola lauljatar Grazyna Auguscik, viiuli-improvisaator Zach Brock ja (jazzi)tuumik pianist Rob Clearfield ning löökriistamängija Jon Deitmeyer, kellega kontrabassil mängivat heliloojat seob juba kümneaastane koostöö. Tõeline meistriteos!

 

HerschCD 18925 DR. JOHN – SKE-DAT-DE-DAT: THE SPIRIT OF SATCH (Proper Records, 2013)

CD 18929 AKI TAKASE/ALEXANDER VON SCHLIPPENBACH – SO LONG, ERIC:HOMAGE TO ERIC DOLPHY (Intakt Records, 2014)

CD 18932 JOHN PIZZARELLI & THE CLAYTON-HAMILTON JAZZ ORCHESTRA – DEAR MR: SINATRA (Telarc, 2006)

CD 18933 VERY COOL PEOPLE – VERY COOL PEOPLE (Elvijs Grafcovs, 2009)

CD 18944 MATTEO SABATINI – DAWNING (Fresh Sound Records, 2010)

CD 18955 JIMMY McGRIFF – GREATEST HITS (Blue Note, 1997)

Hush_PointCD 18958 HUSH POINT – BLUES AND RED (Sunnyside, 2014)

CD THE BAD PLUS – THE RITE OF SPRING (Sony Masterworks, 2014)

CD 18972 FRED HERSH TRIO – FLOATING (Fred Hersch Music, 2014)

CD 18973 MATT ULERY – IN THE IVORY (Greenleaf Music, 2014)

CD 18974 FRANK KIMBROUGH – PLAY (Palmetto Records, 2006)

CD 18975 TOM HARRELL – TRIP (Highnote Records, 2014)

CD 18976 KENNY WERNER – COALITION (Half Note Records, 2014)

HarrellCD 18977 RYAN KEBERLE & CATHARSIS – INTO THE ZONE (Greenleaf Records, 2014)

 

Avo Kartul / TÜ raamatukogu fonoteek

Artikkel ilmus ajalehes Jazzi Pala nr 34.

Pin It on Pinterest