Veebruarikuu kahel keskmisel nädalal on muusikahuvilisel võimalik osa saada killukesest maailmakultuurist, kui mööda Eesti lumiseid teid sõidavad eksootilised külalised, andes kontserte Tartus (16.02), Alatskivil, Valgas, Viljandis, Pärnus, Tallinnas ja Sauel.

Usbeki traditsioonilist klassikalist muusikat ehk mumtaz’i viljelev kvartett on asutatud 2002. aastal, kuid praeguse nime all tuntakse ansamblit alles paar aastat. Oxus on mõistatuste ja salapäraga ümbritsetud iidne tsivilisatsioon, mis mitu tuhat aastat tagasi õitses samanimelise jõe -tänapäeval tuntud kui Amudarja- kallastel. Ansambel OXUS on Azamat Ergašev – nei, Ziodžon Ruzimov – tšang, Šavkat Matiakubov – vokaal, doira, dutar, surnaa ja Husniddin Ato – ud.

Muusikute tee ühise kvartetini on olnud erinev, kuid kõiki nelja seob Taškendi Riiklik Konservatoorium. Laulja-multiinstrumentalist Šavkat Matiakubov on põline pealinlane ja juba aastaid õppejõud konservatooriumis. Ühtlasi on ta nimekas tegevmuusik, keda on kuuldud-nähtud soleerimas ka world jazz koosseisudes. Ansambli asutaja ning samuti „pärimusmuusika” magister, Husniddin Ato, jõudis muusika juurde läbi Buhhaara kunstikooli. Täna on ta üks traditsioonilise klassikalise muusika olulisemaid propageerijaid Usbekistanis ja väljaspool ning riigi suurima, Samarkandi muusikafestivali üks korraldajaid. Azamat Ergašev alustas pilliõpinguid Samarkandi ning Ziodžon Ruzimov Fergana muusikakoolis. Peale konservatooriumi lõpetamist said noormeestest Usbekistani ühe esinduslikuma rahvamuusikaansambli NAVBAHOR lugupeetud liikmed.

AnsambelOXUS

Kõiki ansambli OXUS muusikuid on pärjatud erinevatel konkurssidel ning kõik neli on erinevate orkestrite koosseisudes esinenud paljudes maailma riikides. Ansambel OXUS valdab Usbekistani eri piirkondadest pärit rahvamuusikat, kuid  eriline koht repertuaaris kuulub šašmakaamile.

Shashmakaam – siiditee poeetide muusika

Šašmakaam (shash maqam, pärsia keeles ‚kuus laadi’) on unikaalne kunst, mis on levinud tänase Usbekistani ja Tadžikistani aladel, kunagi tuntud kui Mâwarâ al-nahr ehk „maa teiselpool jõge” vôi Transoksaania, „Oxuse-tagune maa”. See kompleksne, rangetele reeglitele allutatud muusikaline distsipliin, mida meistrid on oma õpilastele edasi andnud mitme sajandi vältel, kujunes välja Siiditee hiilgeaegadel erinevate Idamaa kultuuride ristteedel, eelkõige Buhhaaras 17-19. sajandil. Šašmakaam’i olulisemad mõjutajad on pärsia, araabia, juudi ning Kesk-Aasia nomaadide kultuurid, kuid selle juured ulatuvad islami-eelsesse aega. Šašmakaam’i areng ei ole vaadeldav mitte üksnes musikoloogia, vaid ka teaduse, kirjanduse ja filosoofia, sealhulgas sufismi kontekstis. See klassikalisel ülistusluulel põhinev vokaal-instrumentaalne muusika kõlas valitsejate õukondades ning intellektuaalide salongides.

Šašmakaam kuulub UNESCO Vaimse Kultuuripärandi nimistusse kõrvuti Seto leelo ja laulupidudega, koos flamenco, fado, polüfoonilise gruusia meestelaulu ja paljude teiste kultuuripärlitega laiast maailmast.

Šašmakaam on nõudlik kunst, mis eeldab kuulajalt vaimset ärksust ja tähelepanelikku kõrva, kuid ansambli OXUS kontsertidel on laiem kultuuriline mõõde – need on pühendatud kahele veebruarikuus sündinud Oriendi poeedile, filosoofile ja riigimehele. Zahir ud-din Muhammad Babur ja Ališer Navoii, õige nimega Nizomiddin Mir Alisher ehk Ali Shir Nawa’i on Idamaa muusikuid inspireerinud läbi sajandite. Viimase sünnist möödub noil päevil 575 aastat ning surmast 515 aastat. Eesti kontsertidel kõlavad niisiis kahe suurmehe aegumatutele gazeelidele komponeeritud makaam’id.

 

Hannes Pikkat

Artikkel ilmus ajalehes Jazzi Pala nr 34.

 

 

Pin It on Pinterest